Potret Penyelenggaraan Madrasah Tsanawiyah Satu Atap (MTs-SA) Miftahul Ulum – Pandeglang
DOI:
https://doi.org/10.32729/edukasi.v9i2.288Keywords:
MTs-SA, educational access, community participation and management, akses pendidikan, partisipasi masyarakat, tata kelolaAbstract
Abstract
This evaluatin intends to reveal an administration program on MTs-SA (Islamic Junior Hogh School-One Ceiling Program) carried out by the Ministry of Religious Affairs cooperates with the Government of Australia (AIBEF). The program accomplished the development for MTs-SA in several regions and most of its educational activities run well. Nevertheless, in its administration is still found some troubles and obstructions either from location selection or operation. This writing will discuss on how the administration program of MTs-SA Miftahul Ulum in Munjul Sub-District, Padeglang District seen from the aspects of educational access improvement, community participation, and management.
Â
Abstrak
Evaluasi ini ingin mengungkap program penyelenggaraan MTs-SA yang dilakukan oleh Kementerian Agama bekerjasama dengan Pemerintah Australia (AIBEF). Program tersebut telah menyelesaikan pembangunan MTs-SA di berbagai wilayah dan sebagian besar kegiatan pendidikannya telah berjalan. Namun dalam penyelenggaraannya masih terdapat berbagai masalah dan kendala, baik dari sisi pemilihan lokasi maupun pada tataran operasionalnya. Tulisan ini akan membahas bagaimana program penyelenggaraan MTs-SA Miftahul Ulum di Kecamatan Munjul Kabupaten Pandeglang, dilihat dari aspek-aspek peningkatan akses pendidikan, partisipasi masyarakat dan tata kelolanya.