Pendidikan Karakter Dalam Tafsir Al-Huda
DOI:
https://doi.org/10.32729/edukasi.v11i2.435Keywords:
Pendidikan Karakter, Karakter, Tafsir Al-Huda, Character, Islamic Education, Tafsir.Abstract
Penelitian ini berupaya untuk mengkaji pendidikan karakter dan implikasinya yang terdapat pada TafsirAl-Huda. Metode dalam penelitian ini adalah metode analisis isi (content analysis) dengan pendekatan hermeunetika, yakni menafsirkan simbol berupa teks untuk dicari arti dan maknanya. Dari hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa Tafsir Al-Huda berperspektif budaya Jawa yang bersifat kultural kontekstual serta akomodatiif dan integratif interkonektif. Tafsir Al-Huda mentransformasikan nilai-nilai budi pekerti Jawa yang merupakan akumulasi dari cipta-rasa-karsa yang diaktualisasi kan ke dalam sikap, kata-kata, dan tingkah laku seseorang. Pendidikan karakter dalam tafsir ini dipandang sebagai aktualisasi iman yang yang merepresentasikan tabiat, watak, akhlak, dan moral, sekaligus mencerminkan sikap batin yang melahirkan akhlak yang baik, rajin beribadah, jernih akal budinya, dan banyak berbuat kebajikan.
Â
Tafsir Al-Huda tafsir Al-Qur’an written in Javanese is one of the treasures of Indonesia’s religious and philosophical thought in the context of projecting the struggle between Al-Quran and Javanese cultural heritage possessed by the author. Tafsir Al-Huda exists as a guidebook for the practice of the Qur’an, containing messages of moral values or akhlakul karimah as the main basis for character education. This study sought to examine the educational character and implications contained in Tafsir Al-Huda. This research uses a content analysis method with hermeneutics approach, interpreting the symbols in the form of text to search for meaning and signifi cance. From the results, it can be concluded that the Tafsir Al-Huda contains a Javanese cultural perspective which shows contextual, integrative and accommodative cultural interconnectivity. Tafsir Al-Huda transforms the character values of Java which is an accumulation of the belief and synchronicity actualized into attitudes, words, and behavior. Character education is the actualization of faith that represents the nature, character, and morals, and reflects the attitude of mind that gave birth to good morals, diligent worship, clear minds, and good deeds.