ISLAMIC EDUCATION IN INDONESIA AND MALAYSIA: THE EXISTENCE AND IMPLEMENTATION UNTIL 20th CENTURY

Authors

  • Saiful Akhyar Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.32729/edukasi.v1i1.448

Keywords:

Islamic Education, Existence, Implementation, Pendidikan Islam, Keberadaan, Implementasi

Abstract

Abstract


This study discusses the comparison between the existence and the implementation of Islamic Education in Indonesia and Malaysia both from
religious educational institutions and public educational institutions. The main problem focuses on: what are the issues that covered equality and differences based on the existence and implementation, and also what matters are dominantly and substantially considered as supporting factors for the cause of those two points (existence and implementation). Methodologically, this study uses library research with qualitative approach as sources in writing. The study describes the policy from the two countries toward Islamic Education including their goals and objectives. In addition, this study is also exploring the development of Islamic Education in the two countries based on the historical facts and current situation. The result of this study indicates that Islamic education plays an important role in developing both nations, and as such, it is granted a special position in the national educational laws of both of these states.


Abstrak


Studi ini membahas perbandingan antara keberadaan dan implementasi Pendidikan Islam di Indonesia dan Malaysia baik dari lembaga pendidikan agama maupun lembaga pendidikan umum. Masalah utamanya berfokus pada: isu apa
saja yang mencakup persamaan dan perbedaan berdasarkan keberadaan dan implementasi, dan juga hal-hal yang secara dominan dan secara substansial dianggap sebagai faktor penunjang penyebab dua poin tersebut (keberadaan dan implementasi). Secara metodologis, studi ini menggunakan penelitian kepustakaan dengan pendekatan kualitatif sebagai sumber dalam penulisan. Penelitian ini menggambarkan kebijakan dari kedua negara terhadap Pendidikan Islam termasuk tujuan dan sasaran mereka. Selain itu, penelitian ini juga mengeksplorasi perkembangan Pendidikan Islam di kedua negara berdasarkan fakta sejarah dan situasi saat ini. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pendidikan Islam memegang peran penting dalam mengembangkan kedua negara, dan karena itu diberikan posisi khusus dalam undangundang pendidikan nasional di kedua negara ini.


Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmat, Sharom and Siddique, Sharon. Muslim Society, Higher Education, and Development in Southeast Asia. Singapore, (2012): Institute of Southeast Asia Studies.

Bilgrami, H.H., and Ashraf, S.A. (2005): The Concept of an Islamic University. Cambridge, Hodder, and Stoughton The Islamic Academy.

Departemen Agama RI. (1985/1986): Pedoman Umum Kurikulum Madrasah Ibtidaiyah, Madrasah Tsanawiyah, Madrasah Aliyah dan Garis-garis Besar Program Pengajaran. Jakarta, Direktorat Jendral Pembinaan

Agama Islam Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI. (2000): Laporan Komisi Pembaharuan Pendidikan Nasional. Jakarta, Depdikbud

RI.

Djawatan Pendidikan Agama. (1959): Almanak Djawatan Pendidikan Agama. Jakarta, Sinta Fatimah binti Ali. (2007): â€The Malaysian Educational System and Islamic Educational Idealsâ€, Muslim Education

Quarterly, Vol. 4, no. 2.

Kedutaan Besar Malaysia Jakarta. (2007): Malaysia Secara Ringkas. Jakarta, Bahagian Penerangan.

-------------. Pendidikan di Malaysia. (2007): Jakarta, Bahagian Perencanaan dan Riset Pendidikan.

Langgulung, Hasan. (2007): Manusia dan Pendidikan, Suatu Analisa Psikologi dan Pendidikan. Jakarta, Pustaka al-Husna.

Noer, Deliar. (2007): Gerakan Modern Islam di Indonesia 1900 –1942. Jakarta, LP3ES.

Sekretariat Negara RI. (2003): Peraturan Pelaksanaan Sistim Pendidikan Nasional, Jakarta, Armas Duta Jaya.

Sidin, Robiah. (2007): “The Inculcation of Islamic Values in The Malaysian

Education System – An Overviewâ€, Muslim Education Quarterly, vol 4, no. 3.

Sumardi, Mulyanto. (2011): Sejarah Singkat Pendidikan Islam di Indonesia 1945-1975.

Jakarta, Dharma Bakti Udin, Jurnalis. (2007): “Profile of Muslim Education in Indonesiaâ€, Muslim Education Quarterly, vol. 5, no. 1.

Yunus, Mahmud. (2007): Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta, Mutiara.

Zuhairini, et al. (2008): Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta, Dirjend Pembinaan Kelembagaan Agama Islam Departemen Agama RI.

Downloads

Published

2017-04-30

How to Cite

ISLAMIC EDUCATION IN INDONESIA AND MALAYSIA: THE EXISTENCE AND IMPLEMENTATION UNTIL 20th CENTURY. (2017). EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 1(1). https://doi.org/10.32729/edukasi.v1i1.448